رتینوبلاستوما
 
اپتومتـــــــــــری90
چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 10:57 ::  نويسنده : rezaei

رتینو بلاستوما شایع ترین تومور بدخیم درون چشمی در اطفال است که از سلول های حساس شبکیه منشا می گیرد. شیوع این تومور خیلی بیشتر از ملانوکارسینوما در بزرگسالان است و حدود یک نفر در هر 20 هزار نوزاد تخمین زده می شود.

علت بروز این تومور چیست؟

این غده بدخیم در 30 تا 40 درصد موارد دو طرفه است و تومورهای دو طرفه موروثی و اتوزومال غالب است. در نتیجه 50 درصد فرزندان در این افراد به تومور رتینو بلاستوما مبتلا می شوند.

سن ابتلا به این بیماری چند سالگی است؟

سن تشخیص فرم های دو طرفه در دو سالگی و یک طرفه در یک سالگی است. معمولا در سنین بالای هفت سالگی این بیماری بسیار نادر است. در ایران سن تشخیص تومور در حدود 5/3 سالگی است.

آیا این تومور علامت خاصی دارد؟

مهم ترین علامت این بیماری وجود یک مردمک سفید است، یعنی چشم طفل مثل چشمان گربه برق می زند. این علامت در بیش از 60 درصد بیماران دیده می شود. علاوه بر این، گاهی اوقات لوچی چشم یا انحراف چشم  و هنگام بزرگ تر شدن تومور، کاهش دید نیز بروز می کند.

روش درمان چگونه است؟

پس از تشخیص این تومور، ابتدا باید طفل از نظر میزان گسترش بیماری و همچنین درگیری به اندام های دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

این تومور در ممالک پیشرفته تا 95 درصد قابل درمان است. اما مهم ترین مسأله، تشخیص سریع بیماری در کودک است.

اگر بیماری در ابتدای راه باشد، با شیمی درمانی و لیزر شروع به درمان می کنیم، اما در فرم های پیشرفته، تخلیه چشم الزامی است.

واما ديروز خبري منتشر شد كه چشم پزشكاي كشورمون تونستن اين نوع سرطان رو كه اگه درمان نشه ميتونه باعث كوري كودك و حتي مرگش بشه رو با استفاده از سلول هاي بنيادي درمان كنن.طي اين درمان سه ماه قبل از پيوند رتين يك نمونه خوني از رگ گردن بيمار كه معصومه خانوم 4 ساله بود برداشتند و بعد از كشت سلول هاي بنيادي اون رو به رتين (شبكيه)چشمش  پيوند زدن.

خبر خوب اينكه اين پيوند كاملا موفقيت آميز بود و معصومه خانوم ديروز از بيمارستان مرخص شد.و ايران هم بعد از آمريكا مكزيك و كره جنوبي چهارمين كشوريه كه به اين دستاورد رسيده.

 

 



نظرات شما عزیزان:

ناشناس
ساعت12:34---4 مهر 1392
سلام ممنون از مطلبتون خیلی خوب بود حداقل واسه من که خودم این مشکلو دارم واقعا خیلی سخته من که از اون دوران چیزی یادم نیست چون 3 سالم بود و الان تقریبا 12 سال میگذره ولی همون موقع هم شاهد زجر کشیدن پدر و مادرم بودم امیدوارم خدا برای هیچ کس نیاره
پاسخ:خواهش میکنم ولی متوجه نشدم که شما درمان شدید یا نه؟!آخه گفتید این مشکل رو دارین! درمان شدید حتما درسته؟چون این بیماری یه نوع سرطانه دیگه و اگه درمان نشه دور از جون باعث مرگ میشه . اگه شما درمان نشده باشید قاعدتا الان نباید زنده باشی!!!


پسر شجاع
ساعت11:53---29 آذر 1391
ماشالله به چشم پزشکا و محققای کشورمون

ولی یه سوال،چه فایده داره ما تو دنیا 4ام باشیم وقتی خیلیا بخاطر هزینه یnمیلیونی نمیتونن درمان شن؟اونی که پول داره میره خارج و تو یه محیط پیشرفته تر درمان میشه



مرسی از مطلبتون
پاسخ:درسته ولی این دلیل نمیشه که پیشرفت نکنیم و درجا بزنیم. از طرفی هم واقعا خیلیا از نظر مالی هزینه های درمان براشون بالاس که متاسفانه با وجود بیمه های مختلف هیچ کدوم اونطور که باید کارامد نیستن.مثال بارزش بیمه طلاییه که ... خودتون بهتر میدونین چه وضعی داره


راضیه
ساعت23:51---27 آذر 1391
چشم نخوره اینترنتمون وصل شده.مرسی مریم جون
پاسخ:خوب خدا رو شکر. حالا که اینترنت دارین چرا صندلی داغو از سر نمیگیرین؟بهانه خوبی بود واسه سرزدن غیرنویسنده های عزیز


ََAli
ساعت0:32---23 آذر 1391
مطلب بسیار تووووپ و آموزنده ای بود.
پس از مدتها خاک خوردن علمی وبلاگ....! قابل تحسینه.مرسی.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وب دانشجویان اپتومتری90 و آدرس opto90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.