چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می شوند؟
 
اپتومتـــــــــــری90
شنبه 7 مرداد 1391برچسب:, :: 18:12 ::  نويسنده : Elnaz GHeisari

۶۴ درصد نابینایان دنیا «زن» هستند

 

طبق آمارهای جهانی، زنان نسبت به مردان درمعرض خطر بالاتری از ابتلا به نابینایی قرار دارند تا جایی كه دو سوم (۶۴ درصد) از نابینایان سراسر جهان را زنان و دختران تشكیل می دهند.

بر این اساس طبق مطالعه ای كه در سال ۱۳۸۴ در شهر تهران انجام شد، زنان درصد بالاتری از نابینایی و كم بینایی را نسبت به مردان به خود اختصاص داده بودند (۶۶/۵ درصد مقابل ۲۸/۴

بر اساس اعلام مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، طبق مطالعات انجام شده در ایران نیز نتایج مشابه جهان به دست آمده است.

درصد).

در مطالعه ای مشابه كه در شهرستان زاهدان انجام شد نیز زنان بالای ۶۰ سال درصد بالاتری از نقصان بینایی را نسبت به مردان داشتند (۵۸ درصد مقابل ۴۸ درصد). در مطالعه دیگر كه سال ۸۸ توسط مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در شهرستان ورامین انجام شد، زنان بالای ۵۰ سال بیش از ۵/۱ برابر مردان به نقص شدید بینایی مبتلا بودند.

 

چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می شوند؟

 

در بسیاری از جوامع طول عمر زنان بیشتر از مردان است و در نتیجه در معرض خطر بالاتری از نظر بیماری های مرتبط با سن مانند گلوكوم (آب سیاه) و تحلیل ماكولا به علت كهولت سن (ARMD) قرار دارند.

 

زنان و دختران بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری ها از جمله كاتاراكت و تراخم قرار می گیرند.

 

 دختران و زنان دسترسی كمتری به خدمات و مراقبت های چشم پزشكی دارند؛ چرا كه برخی خانواده ها ترجیح می دهند بودجه محدود خود را صرف سلامت فرزند پسر كنند تا دختر.

 

زنان غالبا زمانی اقدام به درمان می كنند كه بینایی خود را از دست داده اند. در این شرایط با محدودیت ها و موانع بیشتری برای درمان مواجه می شوند.

 

از آنجا كه در اغلب موارد، منابع مالی در اختیار مرد خانوار است، تصمیم گیری در زمینه درمان و پیگیری بیماری های زنان از اولویت كم تری برخوردار است.

 

همچنین با توجه به بالا بودن طول عمر زنان، زنان بیوه درصد قابل توجهی از جمعیت را در بر می گیرند.

 

زنان بیوه برای درمان و مراقبت نیاز به اجازه و حمایت عضو دیگری از خانوار دارند از این رو دسترسی به خدمات برای این گروه مشكل تر خواهد بود.

 

همچنین زنان بعضا برای رفت و آمدهای بیرون از خانه نیازمند همراه می باشند كه این خود مانعی برای دسترسی به خدمات چشم پزشكی است.

 

در پایان باید گفت: چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدات محیطی فراوانی است.

 

مواظبت از چشم جهت جلوگیری از بیماری، کاری بسیار آسانتر و کم هزینه تر از درمان بیماری است که متاسفانه بدون آنکه متوجه باشیم وقتی دچار بیماری چشم می شویم که هزینه زیادی را برای درمان آن باید بپردازیم و ممکن است که مقداری از بینایی خود را نیز از دست بدهیم.

 

 در حالی که بیش از ۷۰ درصد اطلاعات زندگی ها از طریق چشم دریافت می شود و اعضای دیگر فقط تا حدودی امکان جایگزینی چشم را دارند همانند گوش و یا حس لامسه، به همین دلیل توجه به بهداشت چشم جهت داشتن چشمی سالم یک امر بسیار مهم است .

منبع:aftab.ir

 


نظرات شما عزیزان:

دیبا
ساعت13:00---13 شهريور 1391
مطلب جذابی بود

فقط بی زحمت از آقای سان بوی دلیل اصلی رو بپرسید تا ما هم بدونیم!!!!!!
پاسخ: پرسیدم ولی مثه اینکه جوابی نداشتن!!چون جواب ندادن


خبیر
ساعت3:27---18 مرداد 1391
به به چشم ما روشن...نکنه شماها عضو CIA هستین؟!! حالا که انقد استعداد دارین لااقل تو یه جای خلوت تر برامون نقشه می کشیدین...لو میره هااااا!!!

راضيه
ساعت14:36---17 مرداد 1391
منم هستم فقط بعد كور كردن چشاشون جونشونم بايد بگيريم با دوتا چشم اضافه ان وبي مصرف واي به حال اينكه كور باشن

یکی
ساعت15:54---16 مرداد 1391
مطلب جالب بود
ولی ضدخودمون ننویس!!!


عطیه
ساعت21:10---15 مرداد 1391
باشه .من ب تنهایی میتونم چشم1000نفر رو درارم دیگه هرچی موند پا شما باشه ببینم چی کار میکنینپاسخ: بر منکرش لعنت!فعلا حساب اولیشو برس!بدجور تو وبلاگ جولون میده

عطیه
ساعت0:20---14 مرداد 1391
سلام الناز جوووووووووووووون.میگم میخوای چشم چندتا پسر رو دراریم که حقمون رو بگیریم؟؟؟؟چ معنی میده زنا بیشتر کور شن پاسخ: سلام مرسی که سر زدی ایول نظر خوبیه هماهنگ کن دست به کار شیم!!

ali
ساعت0:04---13 مرداد 1391
نه آخری نیست. منم میام کمک... ناسلامتی مام همکلاسی هستیم بابا...

محمد
ساعت3:04---12 مرداد 1391
سلام خانم قیصری این جریان 300 تومن رو وحید برام تعریف کرد خیلی ناراحت خانم ها شدم انصافا بهترین نمره ها مال خانم هاست اما اون موقه مومنی بیاد این طور از خانم ها تعریف وتمجید کنه!!افسوس واقعا!!!

sadra
ساعت23:46---11 مرداد 1391
دم بچه های بینایی گرم با این وبلاگ...
محمد راست میگه ...موقعی که حاجی تو زاهدان بود وبلاگ همش دست پسرا بود..بهرحال الان فعال تره..
علی جون دلم برات تنگیده ...
البته دلم برای کل پسرای بینایی تنگ شده...


ali
ساعت23:00---10 مرداد 1391
سلام علیکم .مطلبتون عالی بود .همینطور ادامه بدین... ما که کنار کشیدیم. عرصه رو باز کردیم واسه شما جووونا. ببینیم چیکاره این....پاسخ: سلام مرسی که سر زدین خوشال می شدیم شما هم میموندین آخه هنوز تصاویر قشنگه پست آخرتون تو ذهنمون هست!

sunboy
ساعت11:03---10 مرداد 1391
خسسسسسستتتتتهههه نباشید!!!!!!!!!

ولی علت اصلی کور شدن زنان رو نگفتیا!
پاسخ: دارم درست می بینم؟؟!!!خدایا نکنه دارم کور میشم؟؟؟آقای sunboy؟وبلاگ؟ سلام بالاخره دیدیمتون! خب شما دلیل اصلیش رو بگید


hamoon
ساعت19:30---9 مرداد 1391
خواهش می کنم....

نه چه زحمتی .من برای رسیدن شما به حقوق پایمال شده تون از هیچ تلاشی فرو گذار نمیکنم. پاسخ: من به نمایندگی تمام خانمها از شما کمال تشکر رو دارم ببینیم و تعریف کنیم!!!


hamoon
ساعت17:58---9 مرداد 1391
خیلی مطلب مفیدی بود .فقط یادم باشه به همین زودی بریزم بیرون و فررررررررییییییاد بزنم و حق پایمال شده ی شما زنای ستم دیده رو از این مردای ظالم ونابکار بگیرم. پاسخ: زحمتتون نشه یه وقت؟؟!!!راضی به زحمت نیستیم مرسی که سر زدین

محمد
ساعت17:57---9 مرداد 1391
سلام خواستم آدرس وبلاگم رو براتون بفرستم www.khaterat.mohn.loxblog.com

لطفا ازش دیدن کنید!نظر فراموش نشه!!البته هنوز تکمیل نیست
پاسخ: سلام مرسی چشم حتما


Dr.bomb
ساعت14:11---9 مرداد 1391
سلام

واقعاً جالب بود.

البته علاوه بر این دلایل که گفتین به نظر من فشار روحی و روانی هم میتونه باعث اختلال بینایی بشه.ممکنه به دلایلی زنان بیشتر از مردان در معرض فشار روانی باشن. میتونین نظریه فروید رو دراین باره بخونین.





خوشحالم که می بینم افراد بیشتری تو وبلاگ شرکت می کنن. ان شاء ا... که روز به روز فعال بهتر بشــــــــــــــــــــــــه!!!پاسخ --------------------------------------------------------------------------------------------------- سلام بله حق با شماست خانم ها در معرض فشار روحی بیشتری هستن ما هم از اینکه یادمون کردین خوشحالیم مرسی که سر زدین


محمد
ساعت1:38---8 مرداد 1391
مطلبتون جالب بود!!اطلاعاتی جدید بهم داد!!!!!!!!!
پاسخ: خواهش می کنم


محمد
ساعت1:35---8 مرداد 1391
سلام ماشاا... خوب وبلاگ افتاده دست خانم ها!!قبلا که دست پسرها بود اصلا فعال نبود باز ب الحمدالله خوب شد ک افتاد دست خانم ها ک حداقل یکم بهش برسن!!!

البته فکر کنم تنها پسری هم ک از این وبلاگ دیدن میکنه من هستم!

البته این رو هم بگم ک من هنوز خودم رو جزء بچه های زاهدان میدانم وامیدوارم آن ها هم ما را جزئی از خودشان بدونن!!!باز هم تشکر!!!
پاسخ: سلام ممنون نظر لطفتونه بله ما هم شما رو جز خودمون می دونیم یه زحمت بکشید به آقایون نویسنده ما بگید به وبلاگ سر بزنن پست نذاشتن هم عیبی نداره!!مرسی که سر زدین


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وب دانشجویان اپتومتری90 و آدرس opto90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.